Saturday, July 29, 2006

 

Ya Husayn!





You'll always feel charmed and scared, at a time, when you look into those truly 'beautiful' eyes! I cannot forget my very first impression when I saw the portrait of the Imam Husayn Ibn Ali, the archetypal martyr, the genuine warrior, and the truly guided, pious, and kind-hearted Muslim.

Looking at his portraits with eager, regretfully to be found only in Shi'ite cities and towns, I discovered that I 'fell in love' with such a resolute look, an abysmal vision, a pride-filled nose, a determined smile, an old-time yet quite 'youthful' beard, and an insuperable manhood and a pervasive air of reverence.




تشعر دائماًُ بالافتنان والرهبة – في آن – حينما تنظر إلى هاتين العينين "الجميلتين" بحق! لا أنسى انطباعي الأول حينما شاهدت صورة مرسومة للإمام الحسين بن علي، أنموذج الشهداء الأول، المحارب الحق، والمسلم المهدي التقي طيب القلب.



وعندما نظرت إلى صوره المرسومة بشغف، والتي آسف أننا لا نجدها سوى في المدن والبلدات الشيعية، عرفت أنني "عشقت" في صورته نظرة إرادة وتصميم، ورؤية عمق سحيق، وأنفاً يشمخ بعزة وكرامة، وابتسامة بأس وعزيمة، ولحيةً وقرها طول الزمان وإن لم يفارقها شرخ "الشباب"، ورجولة لا تُضارَع، وهالة من الوقار والقداسة.


Comments:
بالظبط ده نفس الاحساس لما شفت الصور عندك
 
رائعة
هي منسوبة لحد/رسام معين؟ و لا من خيال العامة؟
 
زرياب: أحب لو تقول لي رأيك باستفاضة أكتر. وفينك يا راجل من زمان؟ لا تقطع الزيارة!

أرابيسك: أظنها من خيال العامة أعني أنها رؤية "فردية" لفنان ما تعبر تعبيرا صادقا - على الأقل بالنسبة لي - عن وجدان شعب بأكمله.

تحياتي
 
تعرف ؟هاي الصور موجودة عندنا على جدران البيوت و المقاهي و في 99% من سيارات الاجرة و النقل العام و الان ايضا صرت اراها على جدران المستشفيات
 
مش عارفه هو مش من المكروه تصوير الصحابه؟ ..انا عارفه كده من زمان ..إنت ايه رأيك؟؟
 
فعلا نظره لايمكن ان تنساها
 
well.. u were right.. both of the feelings "charmed and scared"...

maybe or maybe not its him.. but in both cases the feeling is the same towards one of the greatest
 
yes charmed at 1st when i didnt know to whom this portait belong..
but once i read its "el 7ussin" .. i got scared.. exactly.. and something as a veil was there on my eyes that stopped me from looking any further.. :S
i just couldn't

mm.. Soosa.. All i know is YES makroh rasm el sa7aba.. bas howa el hussin -rady ALLAh 3anho w ardah- mn el sa7aba? he is 7afed el rasoul sala ALLAH 3alihi wa salam.. bas.. mm.. i do not know

i believe it is some sei'aa related or something.. just like seeing those portraits for the Phrophet -pbuh- himself in Iran (as i remember) ..

all i can tell at the moment, take the safe side and just do not propagate for it.. :)
 
indeed..such a breath-taking look! awe..is what I felt..!!

but still..I am not in favour of portraying al el beit !

wAllaho a3lam))
Yet, I can understand the point you're trying to stress here!
 
آه .. أول مرة أعرف ان في صورة محددة و معروفة للحسين .. و بالطبع أول مرة أراها .. فعلاً صورة استثنائية و تخلق احساس داخلي لاصرار استثنائي
مرة كمان .. اختيار رائع يا علاء
زي ما بقولك دايماً
مثقف و هتتعبني
 
Yes, you have a point; they are really charming...
 
نظرة إرادة وتصميم، ورؤية عمق سحيق، وأنفاً يشمخ بعزة وكرامة، وابتسامة بأس وعزيمة، ولحيةً وقرها طول الزمان وإن لم يفارقها شرخ "الشباب"، ورجولة لا تُضارَع، وهالة من الوقار والقداسة

الحاجات دي كلها في صورة .. مجرد صورة يا علاء
 
ياعلاء لاقطعت زيارتك ولاحاجة انا بس ماعدتش بعرف اعلق
أما عن صورة الحسين أنا فى الحقيقة كان ليا تخيل تانى بعيدا عن صورة التصميم أو المقاتل
يعنى كنت متخيل شكل أكثر وداعة
مش عارف كان دايما ده تخيلى عن سيدنا
لكن كل يطرح تخيله حسب ما يحتاجه
زى الصورة اللى مرسوماله
اكيد هما كانوا شايفين فيه المقاتل القوى
 
تارا: أرى أنكم محظوظون لأن مثل هذه الرسوم بينكم. الإمام الحسين بن علي مصدر إلهام للملايين من المسلمين سواء كانوا من الشيعة أو السنة، قصة حياته واستشهاده، ورعه وصفاته .. هو بطل المسلمين بامتياز.

سوسة المفروسة: هاقولك!

عوليس: فعلا!!

بطابيط: المفروض إن الاحساس بالافتتان حاجة والاحساس بالرهبة حاجة تانية بس الاتنين مع بعض زي ما قلتي احساس نحو "العظماء" فقط!


لست: لا يعنيني كثيرا مسألة تصوير الصحابة "مكروه" أو غير ذلك لأن الفكرة دي موضع خلاف كبير بين الفقهاء - على حد علمي - وبعدين في ناس بتحرم التصوير نفسه (سواء للصحابة أو حتى الناس العاديين جدا). القصد هذا ليس موضوعي. الفكرة إنني رأيت هذه الصورة وأعجبت بها من حيث إنها تعبير "فني" عن وجدان شعب بأكمله، ووضعتها في مدونتي للتعبير عن هذا "الإعجاب" وليس من باب "الترويج" للرسوم!!

إبيتاف: مادام فاهمة وجهة نظري يبقى خلاص!!

ديدو: يا فاهماني! تاني يا ديدو تاني! مثقف!!! :))

شيماء: سعيد بأنك التقطت الفكرة.

جيفارا: مش فاهم اوي وجهة نظرك ... بس هكذا "قرأت" أنا الصورة .. أعرف أن وصفي ينطوي على "مبالغة" لكن قل لي أنت ألم يحاول "الفنان" اللي رسم الصورة دي إيصال هذه "الرسالة" إليك؟

زرياب: عندك حق وده أنا شفته في صور الإمام علي نفسه (رضي الله عنه). هناك صورتان رأيتهما واحدة أنا وضعتها في البلوج في التدوينة اللي قبل دي (صورة الوداعة) وصورة أخرى تدل على (الشراسة)، أظن أنهما - معا - تعبير عن وجدان "الفنان" الذي رسمهما ووجدان "الشعب" الذي تلقى هذا الفن.
 
mmm
انا ما قصدكش انت بالذات
بكلمة "الترويج"... ثم انما كدة او كدة عارفة .. او اعتقد انى عارفة انت ح طيت الصورة ليه
هى فعلا ملفتة للنظر.. وفعلا فيها سحر عجيب
ولو انك ماكنتش تعرف انها للحسين -رضى الله عنه- كنت ح تنشرها .. يعنى الموضوع مش موضوع خلاف من الاصل

وعموما كدة او كدة دا البلوج بتاعك ... ولا قلت انشر او ما تنشرش... براحتك فعلا ولا يضرنى فى اى شئ
بالعكس ع الاقل عرفت الصورة دى بتاعة مين.. بدل ما افضل جاهلة

هى فعلا ثقافة شعب

والسلام ختام
 
نعم فهو جميل حقا وهو سيد الشهداء الذين اجهزوا عليهم آل معاويه الذين للأسف نقول عن أبوهم معاويه رضي الله عنه ولا أعرف كيف يرضي الله عنه وهو وأبنه يزيد أكثر الناس كراهيه لرسول الله
ليتنا نقرأ تاريخ مذبحه آل البيت لنعرف كيف حاصروهم حتي يقضوا علي نسل الرسول وحتي لا يكون منهم خليفه ، وكيف تعاملوا مع نساء أل البيت كسبايا وكيف أن هؤلاء النساء أخترن ا
مصر ليعشن فيه أمنات علي أنفسهن ،
فآل معاويه تركز همهم الأكبر في الخلافه وعوده النفوذ والسطوه لهذا الفرع من القبيله
رحم الله آل البيت وعليهم الصلاه والسلام
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?